Een cliëntenonderzoek is een verplicht proces dat notarissen en andere juridische dienstverleners uitvoeren om de identiteit van hun cliënten te verifiëren en te beoordelen of er risico’s zijn op betrokkenheid bij witwassen of financiering van terrorisme. Dit onderzoek is voorgeschreven door de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Notariswet. Het doel van dit onderzoek is om verdachte activiteiten vroegtijdig te detecteren en te voorkomen dat illegale activiteiten worden gefaciliteerd.
Belangrijke elementen van een cliëntenonderzoek
- Identiteitsvaststelling en verificatie
- Alle cliënten moeten hun identiteit laten vaststellen en verifiëren door de Notaris. Dit gebeurt aan de hand van een geldig en origineel identiteitsbewijs.
- Voor onderdanen van EU/EER-landen en Zwitserland kan dit een nationaal paspoort, diplomatiek paspoort, dienstpaspoort, Nederlandse identiteitskaart met pasfoto of rijbewijs met pasfoto zijn.
- Voor andere personen kan een geldig reisdocument of vreemdelingendocument gebruikt worden.
- Risicobeoordeling
- De Notaris beoordeelt het risico dat een bepaalde cliënt of transactie met zich meebrengt. Dit bepaalt de omvang van het onderzoek.
- Cliënten met een politiek prominente functie (PEP’s) of die in een risicoland wonen, ondergaan een verscherpt onderzoek.
- Verscherpt onderzoek
- Bij een verhoogd risico voert de Notaris een uitgebreidere controle uit.
- Dit geldt bijvoorbeeld voor PEP’s en cliënten uit landen die door de Europese Commissie zijn aangewezen als hoogrisico op witwassen of terrorismefinanciering.
- UBO’s van rechtspersonen
- De identiteit van de Ultimate Beneficial Owners (UBO’s) van rechtspersonen zoals bv’s, nv’s of stichtingen moet worden vastgesteld.
- UBO’s zijn personen die meer dan 25% van het kapitaal bezitten of feitelijke zeggenschap hebben.
- Dit gebeurt aan de hand van uittreksels uit het handelsregister, fysiek of elektronisch aangevraagd door de Notaris.